Négylábú doktorok

2018.07.22. 07:07

Terápiás kutyusok gyógyítják a gyerekeket

Hazánkban először az Aura Segítő Kutya Alapítvány honosította meg a kutyás terápiák alkalmazását. A debreceni alapítvány célja, hogy a terápiát minél szélesebb körben megismertesse, és segítse azokat a gyermekeket, akik speciális nevelést vagy törődést igényelnek.

Briella Cose, a patient, visits with Lothair and Molly, American Red Cross certified therapy dogs at Langley Air Force Base, Va., Feb. 14, 2014. Lothair and Molly visit the U.S. Air Force Hospital Langley every Wednesday to brighten the spirits of patients and hospital staff members. (U.S. Air Force photo by Senior Airman Brittany Paerschke-O'Brien/Released)

Először Boris M. Levinson amerikai pszichiáter vette észre az 1980-as években kutatásai során, hogy a visszahúzódóbb gyermekek is könnyebben megnyíltak, amikor a kutyája közelében tartózkodtak. Úgy vélte, hogy a négylábú segítőn keresztül sokkal egyszerűbben és gyorsabban kiépíthető a terapeuta és a páciense közötti kapcsolat. A módszer egyre nagyobb teret nyer idehaza is – számol be minderről a hirado.hu.

A terápiák ugrásszerű fejlődést eredményezhetnek

Gulyás Bianka gyógypedagógus és kutyakiképző a portál megkeresésére elmondta, az első esete, egy mozgásában korlátozott kisfiú terápiája, a mai napig élénken benne él. A kétéves folyamat alatt szemtanúja lehetett annak, hogy a kilencévesen még kapaszkodás nélkül lépcsőzni sem tudó gyermek tizenegy éves korában ugyan kis segítséggel, de már kerékpározott. Ez a nagyfokú előrelépés a kutyás terápiának volt köszönhető.

Tesztelik a terápiás kutyákat

Mint a hirado.hu összefoglalja, Gulyás Bianka 2015-ben választotta ki első segítőtársát, Mesét, akit már egynapos korában teszteltek, hogy alkalmas lesz-e a különböző terápiás feladatok ellátására. Hathetesen a tesztet megismételték, akkor már a korának megfelelő, nehezebb feladatokat kapott a golden retriever. Ezen a teszten is átment, ezután következett az otthoni és az intézményi kiképzés. Szinte hihetetlen, de

a kutyakölykökről már születésük után kiderül, hogy milyen temperamentumúak, mennyire tudnak majd önálló döntéseket hozni.

Mese és Repeta, a két terápiás kutya Forrás: Re-Mese: két arany szív, egy célért Facebook-oldala / Hirado.hu

Mesét három hónapos korában gazdája elvitte a békéscsabai Esély Pedagógia Központba – ahová speciális nevelési igényű és értelmi fogyatékkal élő gyermekek járnak –, hogy megszokja a különböző ingereket. Majd három hónappal később visszatértek az intézménybe, és egy hatfős, közepesen értelmi fogyatékosokból álló gyerekcsoportban próbálták ki. A szakember elmondása szerint megbízott a gyermekekben, tudta, hogy a kutyát nem fogja olyan inger érni közöttük, ami megijesztheti.

Érdeklődésünkre, hogy megkülönböztetnek-e kifejezetten terápiás célra alkalmas kutyafajtákat, a gyógypedagógus azt válaszolta, hogy bár nem a fajtát nézik, hanem az egyedet, de a magyar terápiás szövetség online oldalán a statisztika beszédes:

a közel hatszáz terápiás kutyából több mint ötszáz retriever, labrador vagy vizsla.

Javarészt ezek a fajták alkalmasak, mivel nagyon gyermekcentrikusak természetükből fakadóan.

Aktív és passzív jelenlétükkel egyaránt segítenek

A kutyás terápiának három alfaját különböztetik meg – magyarázta Gulyás Bianka a portálnak adott interjúban. Állatasszisztált terápiáról akkor beszélünk, hogyha célcsoportra szabottan, előre kiválasztott eszközökkel meghatározott célt szeretnének elérni a terápiás kutya közreműködésével. Ebben az esetben előre megbeszélik a terapeutával, hogy mire van szükség, a foglalkozáson miként vegyen részt, a feladatokba milyen módon tudják bevonni az állatot, illetve mit várnak el tőle.

Ezek a terápiák megcélozhatják a beszéd vagy a mozgás fejlesztését egyaránt.

Játékos kutyás foglalkozás a Dobozi Közösségi Ház és Könyvtárban
Fotó: Hirado.hu

A másik típus az állatasszisztált aktivitás. Ezekben az esetekben a kutya passzív megfigyelőként is jelen lehet, már a puszta jelenléte is eredményes. Ilyen foglalkozás volt többek között a Dobozi Közösségi Ház és Könyvtárban, valamint a Békéscsabán található Békés Megyei Könyvtárban megvalósított tízalkalmas projekt is, amely során kiscsoportban dolgoztak fel egy-egy mesét Mese és Repeta közreműködésével.

A békéscsabai csoportban minden résztvevő küzdött valamilyen tanulási nehézséggel, míg Dobozon jó pár résztvevő a különleges kutyák – Mese és Repeta – jelenlétével színesített közösségi élmény miatt vett részt.

A foglalkozásokon amellett, hogy fejlődött a gyermekek olvasási kompetenciája, egy helyes csoportdinamikát is elsajátítottak, és megtanulták egymást is elfogadni.

Korábban Békés megyében hasonló programot még senki nem valósított meg – tette hozzá.

A terápia harmadik válfaja az, amikor a kutyás szakemberek továbbadják a tudásukat továbbképzések keretén belül a pedagógusoknak, ez az úgynevezett állatasszisztált oktatás. A harmincórás, gyakorlati szemléletű képzés alatt a résztvevők megismerhetik, milyenek azok a nem szokványos órák, amikor megjelenik a csoportban vagy az osztályközösségben a terápiás páros: a felvezető és a kutyája.

Az állatasszisztált oktatás részét képezi az is, amikor a terápiás kutya és a gazdája meglátogatnak egy-egy oktatási intézményt, ahol érzékenyítő jelleggel bemutatóórát is tartanak. Ezeket a rendhagyó foglalkozásokat kedvelik a résztvevők. A tapasztalat azt mutatja, hogy

az óra ideje alatt a gyermekek és a felnőttek még nyitottabbakká válnak,

a kutyák jelenléte pedig segít abban, hogy a hangulat oldott legyen.

A kutyás terápiát felnőtteknek szóló tréningekbe is előszeretettel beemelik. Az önismereti tréningek mellett a stresszkezelő foglalkozások hatékonyságát is fokozzák a négylábú segítők. Ezért Gulyás Bianka szerint a kutyás terápiák alkalmazása a jövőben tovább szélesedhet.

Borítóképünk illusztráció. Forrás: Wikimedia / Senior Airman Brittany Paerschke-O'Brien

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!