Luther elindított egy folyamatot

2019.02.24. 08:30

Mozgalma nem a régi egyház megújítását eredményezte

1546. február 18-án szülővárosában, Eislebenben, a városi írnok Szent András-templom terén álló házában meghalt Luther Márton. Az ő személye elindított egy folyamatot, amely merőben megváltoztatta az akkori Európa arcát, minek következtében új vallási irányzatok is megjelentek. Téziseit és munkásságát a mai napig vitatják, a protestánsok kiemelkedő gondolkodónak és megújítónak tartják, amíg a katolikus vallásúak kevésbé.

Farkas Lajos

Öèôðîâàÿ ðåïðîäóêöèÿ íàõîäèòñÿ â èíòåðíåò-ìóçåå gallerix.ru

A tehetős bányász, majd később városi tanácsos Hans Luder gyermekeként 1483-ban született, a Harz hegységben fekvő Eisleben városkában. A városka az akkori Német-római Császárság területén volt, és a Mansfeld grófság legnagyobb városának számított a maga 4 ezer lakosával. Paraszti sorból származó apja nem sajnálta a pénzt a taníttatására.

Apja nem örült az elképzelésének

A tehetséges fiatalember alsóbb iskolái elvégzése után az Erfurti Egyetemre járt, ahol 1505-ben a filozófia magisztere lett. A jogászi pálya helyett azonban belépett a város Ágoston-rendi kolostorába. Apja nem örült az elképzelésnek, hogy a szerzetesi életet választja, de a fiatal Luther hajthatatlan volt. Kolostori éveit a munkában elért sikerek, de egyben a belső bizonytalanság kísérte végig. 1507-ben szentelték pappá, majd 1510–1511-ben rendje megbízásából Rómába utazott. Az itt tapasztaltak később jelentősen hozzájárultak ahhoz, hogy az egyház intézményével szembefordult.

1512-ben szerezte meg a teológiai doktorátust, és elöljárói utasítására egyetemi előadásokat tartott Wittenbergben. Óriási munkabírása volt. 1516-ban az egyetemi órái mellett kolostori és plébániai prédikátor, közben tanulmányi felügyelő, a kolostor halastavainak ellenőre is és jogi ügyvivő. Gondolkodásának és tanításának kiindulópontja lett Pál apostolnak a rómaiakhoz írott levelében található mondata: Az igaz ember a hitből él.

A tételek kiszegezése a reformáció kezdete

Luther az egyház ­addigi tanaival való szakításának egyik oka a búcsúcédulák árusítása volt. Az egyház ugyanis a 12. századtól pénzért árulta a bűnbocsánat elnyerését lehetővé tevő búcsúcédulákat, és idővel ez lett a pápaság fő jövedelemforrása. 1517-ben X. Leó pápa búcsút hirdetett a római Szent Péter-templom újjáépítésére, és az így befolyt összegekből a pápa, valamint Albrecht mainzi érsek is részesedett. Közvetlenül ez az esemény háborította fel Luthert. A többi között ez is eredményezte a wittenbergi vártemplom kapujára 1517. október 31-én közzétett kilencvenöt tételét, miszerint a bűnbocsánat csakis Istentől származhat. A kilencvenöt tételnek három nyomtatott példánya maradt fenn eredeti latin nyelven. Ekkor még nem állt szándékában szakítani a római katolikus egyházzal. A kilencvenöt tételt latinról hamarosan németre fordították, kinyomtatták és széles körben elterjedt, s két hét alatt ismertté vált Németországban, majd rövidesen egész Európában. A tételek kiszegezésének napját tekintik a reformáció kezdetének, és ünneplik minden év október 31-én.

A szász választófejedelem, Bölcs Frigyes kezdettől fogva Luther Márton mellé állt. Ennek gazdasági és politikai okai is voltak, hiszen a német államok igyekeztek elkerülni Róma és a Vatikán anyagi támogatását, így a lutheri tanok jó időben érkeztek. A választófejedelem támogatásának tudatában Luther nyíltan szembeszegült a tanai­nak visszavonását követelő pápai legá­tussal, a vele vitázó teológusokkal, majd a pápával és végül V. Károly császárral is.

Több önálló hajtást is eredményezett

Számos röpiratban fogalmazta meg tanításának lényegi elemeit. Ez pedig a következő volt, egy Szentírás-központú, az isteni kegyelem erejét hangsúlyozó és a hitre épülő vallásosság doktrínájának a kialakítása.

1521-ben a wartburgi menedékben hozzáfogott a Biblia németre fordításához, amely 1534-ben látott napvilágot. Ez fordulópontot jelentett nemcsak az európai egyházi életben, hanem az ókontinens valamennyi társadalmában is, hiszen lehetőség adódott a Szentírás nemzeti nyelvekre való lefordítására, ami elősegítette a nemzeti öntudat kialakítását.

Luther Márton téziseit és munkásságát a mai napig vitatják, a protestánsok kiemelkedő gondolkodónak és megújítónak tartják, amíg a katolikus vallásúak kevésbé Fotó: martinluther.blog.hu

Luthernek azonban időközben szembesülnie kellett mindazzal, amit fellépése okozott. 1522-ben visszatért Wittenbergbe, hogy a diákság zavargásait lecsillapítsa; 1525-ben röpiratban ítélte el az uraik ellen fellázadt parasztokat, és ekkor már világossá vált, hogy mozgalma nem a régi egyház megújítását eredményezi. Az általa hirdetett keresztény tanítás megvalósulása csak egy új intézményrendszeren belül képzelhető el. A reformáció több önálló hajtást is okozott, például a svájci reformátorokkal – élükön Kálvin Jánossal – az ellentétek 1529-re már visszafordíthatatlanná váltak.

Érdekes, hogy Luther a szükséges reformokat sokáig az egységes katolikus egyház keretében szerette volna elérni. Nyelvi és írói adottsága és karizmatikus személyisége széles visszhangot váltott ki, ami véget vetett a katolicizmus középkori európai egyeduralmának. 1525. jú­nius 13-án feleségül veszi ­Bora Katalint, a házasságból három fiú és három lány született. Ez a tett megfelelt Luther azon tanításának, amely szerint a házasság nem szentség, sőt elutasította a cölibátust, és követelte a kolostorok feloszlatását.

Egyre élesebb szavakkal támadta a pápaságot

Folyamatosan betegségekkel küszködött, és anyagilag sem állt jól. 1542-ben saját kezűleg írta meg németül hat­oldalas végrendeletét, amelyet munkatársai hitelesítettek. Ez ma a Magyarországi Evangélikus Egyház tulajdonában van. Luther utolsó éveit többféle betegség nehezítette. Ezenkívül igen megviselte Magdalena nevű leányának a halála 1542-ben. Vallási türelme is egyre fogyott. Élete vége felé egyre élesebb szavakkal támadta a pápaságot, amely nem hajlandó észrevenni saját hibáit. Teljesen lemondott a javítás lehetőségébe vetett hitéről, amikor 1545-ben, egy évvel a halála előtt megírta „Az Ördög alapította római pápaság ellen” című munkáját. Ebben a pápát már Antikrisztusnak bélyegzi. A Wittenbergi Egyetemen való tanítást szinte élete végéig folytatta, utolsó elő­adását az alábbi szavakkal fejezte be: „Gyenge vagyok, nem bírom tovább!”

Luther nálunk őrzött magánvégrendelete Fotó: MTI

1546. február 18-án halt meg Eislebenben, a városi írnok Szent András-templom terén álló házában. Február 19-én a Szent András-templomban ónkoporsóban ravatalozták fel, földi maradványait gyászhintón szállították Hallén keresztül Wittenbergbe, ahová február 22-én érkezett meg, és a vártemplomban, közvetlenül a szószékkel szemben temették el.

„Koldusok vagyunk. Ez az igazság.” Ezek voltak Luther Márton utolsó sorai.

Hogy került Magyarországra?

A végrendeletet Luther leszármazottai őrizték, majd az 1700-as évek elején a neves északnémet evangélikus polgárcsalád, a Carpzow família tulajdonába került. 1804-ben, a család utolsó férfi tagjának elhunytával a hagyatékot aukcióra bocsátották, amelyen báró Jankovich Miklós, a kor jeles műgyűjtője vásárolta meg negyven aranyért. A katolikus magyar arisztokrata gesztusként 1815-ös végrendeletében Luther testamentumát a magyar evangélikus egyházra hagyományozta. A dokumentum először a Magyar Nemzeti Múzeumba került, és csak évekkel később kapta meg az evangélikus egyház. A dokumentum további különlegessége, hogy abban Luther igen modern módon nem gyerekeire, hanem özvegyére hagyta értékeit. Úgy gondolta, felesége megélhetését ezzel biztosítja, s ő majd jól gondoskodik a gyermekeikről is.

Felhasznált irodalom: http://www.historia.hu. http://epa.oszk.hu. https://wikipedia.org. Virág, Jenő dr. Dr. Luther Márton önmagáról, Ordass Lajos Baráti Kör (1991). Horváth Pál Keresztény teológusok és bölcselők lexikona. Luther Márton négy hitvallása, Luther Kiadó, 1996.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!