karácsonykor is fontos

2018.12.08. 14:00

Mire figyeljünk? – tudnivalók az internetes vásárlásról

A karácsonyt megelőző hónap a vásárlók szempontjából az év legfontosabb időszaka, amikor a karácsonyfa alá szánt ajándékok beszerzésre kerülnek. Annak érdekében, hogy az ünnepek előtti vásárlás örömmel és ne bosszúsággal járjon, érdemes megfontolni az alábbi tanácsokat.

FMKH

Forrás: Shutterstock.com

Fotó: Antonio Guillem

Minden vásárlás – hagyományos bolti és online – előtt célszerű az üzletek, webáruházak kínálatának összehasonlítása. Ennek során a választék felmérése és az árak összehasonlítása mellett célszerű a vásárlás egyéb feltételeit is áttekinteni.

A vételár mellett azt is célszerű figyelembe venni, hogy a termék mellett utólagos terméktámogatásra pl.: szerviz, alkatrész is szükség lehet. Az igényérvényesítés külföldi kereskedőkkel szemben a hazaihoz képest hosszadalmasabb és nehézkesebb lehet.

Célszerű alaposan áttekinteni a webáruház elérhetőségi adatait is. E azért fontos, mert itt láthatja a vásárló, hogy hazai webáruháztól rendel-e, ugyanis csupán a magyar nyelvű honlap és a „.hu” végződés nem garantálja ezt.

A vásárlás kapcsán indokolt a szállítási feltételek, fizetési módok gondos kiválasztása. A szállítási feltételek, díjak esetében kiemelést érdemel, hogy főleg alacsonyabb árú termékek esetén a szállítási díj magas is lehet.

A szállítási időt a webáruház határozza meg (a raktárkészlet, a logisztikai partnerével kötött szerződése és egyéb szempontok alapján). Amennyiben késik egy termék, az nemcsak a szállítást végző cég hibája lehet, a szállító cég ugyanis csak közvetít a két fél között, ő akkor tudja megkezdeni a kézbesítést, amikor megkapja a küldeményt. A karácsonyi forgalomban a távol-keleti országokból megrendelt áruk átfutási ideje 6-8 hét is lehet. Ezzel szemben az Európai Unióból jellemzően 1-2 hét, Magyarországon pedig pár nap, de ahogy közeledik a karácsony, úgy nyúlhat a szállítási idő a webáruházak és a logisztikai vállalkozások egyre nagyobb leterheltsége miatt.

A webáruházak által vállalt szállítási idők tekintetében általában minél távolabbi székhelyű online kereskedőtől rendelünk, annál hosszabb a szállítási idő. A távol-keleti webáruházakban, illetve nemzetközi online piactereken szállítás tekintetében az alábbi lehetőségekkel találkozhatunk. Amennyiben a kereskedő ingyenes kiszállítást vállal, – ezt a „free shipping” jelenti – akkor a vevőnek általában nincs választási lehetősége a szállítási mód tekintetében. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a küldemény normál postai forgalomban érkezik meg a kézbesítési címre. Ez esetben a Magyarországra szállítás ideje 20-30 napot, illetve a decemberi csúcsidőszakban akár az egy hónapot is meghaladhatja. A várható kiszállítási időt angolul az „estimated delivery time” jelöli.

Külföldi megrendelés esetén ajánlott többlet szolgáltatásként nyomkövetést kérni, így naprakészen követhető a csomag útja. A postai forgalomban használatos nyomkövetési számsor 13 karakterből áll, amelynek első két karaktere mássalhangzó, ezt követi 9 szám és az országkód, vagy 11 szám, attól függően, hogy külföldről érkezik, avagy belföldi a csomag. Amennyiben ezektől eltérő a nyomkövetési jelzőszám, akkor az nem postai azonosító, hanem általában a megbízott szállítmányozó technikai azonosítója, amely nem ad pontos státuszt arra vonatkozóan, hogy ténylegesen hol jár a termék. Gyakran előfordul, hogy a webáruház által felkínált nem postai nyomkövető jóval korábban jelzi a termék megérkezését az országba, mint az valójában megtörtént volna. Ingyenes szállításnál nem követhető nyomon a termék útja Magyarországig, és így nem is kiszámítható az érkezése.

Az Európai Unión kívülről érkező, online rendelt termék adó- és vámköteles lehet. 22 euró értékig adó- és vámmentes, 22 euró és 150 euró érték között áfát kell fizetni, 150 euró felett pedig áfát és vámot is. A vámhatóság azonban az érték megjelölés nélkül érkező küldeményekre is elrendelhet vámvizsgálatot, illetve akkor is kerülhet vámeljárás alá egy termék, ha vámellenőrzés szerint gyanús, hogy a 22 euró alatti értékmegjelölés ellenére nagyobb értékű küldemény van a csomagban.

Ha a küldeményt vámkezeltetni kell, a Magyar Posta felveszi a kapcsolatot a címzettel (emailben és levélben is). Az ügyfél kérheti a vámeljárás lefolytatását erre jogosult szolgáltatótól és a Magyar Postától is. A vámeljárás díjköteles szolgáltatás.

Fontos tudni, hogy mi rendelhető és mi tilos. Tilos például védett állatokból készült termékeket, hamisított termékeket rendelni, vásárolni, vagy engedély nélkül gyógyszert behozatni.

Fontos megjegyezni, hogy a Magyar Posta 2017. január 1-jétől a közönséges levélként érkező bejövő nemzetközi árutartalmú küldeményeket, amelyek alakjuk miatt nem férnek be a levélszekrénybe (méretük meghaladja a 32,4 x 22,9 x 2,4 cm-t) nem köteles háznál kézbesíteni, ilyenkor a postás értesítőt dob be a postaládába, amelyen jelzi, hogy a küldemény hol és mikor vehető át. A bejövő nemzetközi árutartalmú közönséges levelek a külföldi webáruházból olcsón vagy ingyenes szállítással rendelt termékeket tartalmazzák.

Belföldi csomagfeladás esetén a megfelelő csomagolás a feladó felelőssége. A csomagok általában egy több lépcsőből álló logisztikai folyamaton, azaz több átrakodási ponton mennek át, így azok sértetlenségét a megfelelő, szakszerű csomagolás biztosíthatja. Az alábbi linken hasznos információkat találhat erről: https://www.posta.hu/csomagolasi_utmutato.

Több olyan termék van, amelyet tilos postán feladni, vagy nem javasolt, illetve csak meghatározott szabályok betartása mellett lehetséges. Tilos veszélyes árukat, vegyi anyagokat csomagban feladni. Nem javasolt a romlandó (például élelmiszer) vagy folyékony termékek csomagban történő feladása sem, hiszen a szállítás és kézbesítés folyamán nem garantált a megfelelő hőmérséklet sem. A részletes feladási feltételek, illetve tiltások az alábbi linken érhetők el: https://www.posta.hu/static/internet/download/PASZF_ASZF03_1_es_fuggelek.pdf

Ahhoz, hogy a házhoz kézbesítés sikeres legyen, pontos címzés szükséges, a címhelyen (lakóhelyen) pedig az utca házszám legyen feltüntetve illetve legyen levélszekrény, amelyen szerepel a címzett neve. Ha albérletben lakik valaki, azt is fel kell tüntetni, mert a kézbesítés a címhelyen a címzett neve alapján történik, így ha a fent felsorolt feltételek közül valamelyik hiányzik, a kézbesítés sikertelen lesz. Szintén fontos tudni, hogy a könyvelt, azaz átvételi elismervény aláírása után átadható küldeményt a postás csak a címzettnek, vagy a címhelyen tartózkodó közvetlen rokonának vagy meghatalmazottnak adhatja át. Amennyiben online rendeltek terméket, érdemes a rendelésnél megadni a telefonszámot is, hogy a csomagkézbesítő értesíteni tudja a címzettet.

Gyakori, hogy a házhoz kézbesítést nem a lakó-, hanem a munkahelyre kéri a megrendelő. Ebben az esetben nemcsak a megrendelő magánszemély nevét, hanem a vállalat nevét és irodaház esetén a pontos címét (épület, emelet) is érdemes feltüntetni. Ennek hiányában a kézbesítő nem tudja beazonosítani a címzettet, így a kézbesítés sikertelen lesz.

Egyes webáruházak a kiszállítási mód tekintetében többféle választási lehetőséget biztosítanak a vevők részére, feltüntetve az átvételi lehetőségeket (házhoz szállítás, személyes átvétel valamely fixponton) illetve a szolgáltatót (posta, nemzetközileg ismert futárcégek), valamint a várható kiszállítási időt és a választás szerinti szállítási díjat. Ez utóbbi tényező tekintetében megjegyzendő, hogy a nemzetközileg ismert futárcégek díjai magasak, meghaladhatják a megrendelt termék árát is.

A fizetési módok tekintetében általában számos lehetőség közül választhatnak a vásárlók pl.: utánvétes fizetés, előreutalás, online fizetési oldalak használata. A legbiztonságosabb fizetési mód az utánvét.

Érdemes vásárlás előtt megtekinteni biztosít-e olyan szolgáltatást a webáruház vagy annak szállítópartnere (futárcég), ami lehetőséget ad arra, hogy a vásárló a csomag kézbesítésekor kinyithassa a csomagot és megnézhesse a terméket. Bár ez adott esetben többletköltséggel járhat, a webáruház kiválasztásával dönthetünk arról, hogy csak ilyen szolgáltatást veszünk igénybe, és ebben az esetben a webáruház így rendeli meg a szolgáltatást a futárcégtől.

Tekintettel arra, hogy az e-kereskedelemben a terméket a vásárlás előtt nincs lehetőség ténylegesen megvizsgálni, illetve megtekinteni, a vásárlástól történő indokolás nélküli elállási jog illeti meg a vásárlót. Erre a termék megrendelése és a kiszállítás közötti időtartamban is lehetőség van. Emellett a termék átvételétől számított 14 napja van a vásárlónak, hogy meggondolja magát, azaz éljen az elállási joggal. Az elállási jog tehát alkalmas annak a problémának a kezelésére is, hogy ha nem az a termék érkezett meg, amelyet megrendelt a vásárló, vagy ha a rendeléskor vállalt szállítási határidő nem teljesült.

Az interneten történő vásárlás előtti hatékony tájékozódást segíti a http://www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu/ honlapon elérhető adatbázis. Az adatbázis az e-kereskedelmi cégek ellen hozott jogerős határozatok mellett tartalmazza azt is, ha a vállalkozás teljesítette a határozatban foglaltakat és így fogyasztóvédelmi szempontból már megfelelően működik.

Online vásárlás esetén néhány kattintással és tudatos döntések meghozatalával sok későbbi problémát meg lehet előzni. Amennyiben a körültekintő vásárlás ellenére probléma merül fel, és azt a webáruházzal nem sikerül rendezni, a vevő a fogyasztóvédelmi hatósághoz és a békéltető testületekhez fordulhat. A vásárlók igénybe vehetik az online vitarendezési eljárást is az ec.europa.eu/odr honlapon. Az uniós országból való rendelés során felmerült panaszok megoldásában az Innovációs és Technológiai Minisztériumon belül működő Európai Fogyasztói Központ (EFK) tud érdemi, ingyenes segítséget nyújtani.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!