2018.02.06. 11:30
Személyautók piaca Dunaújvárosban: elmozdulás figyelhető meg
A gépjárműimportőrök az új személyautók piacán 7,5 százalékos növekedésre számítanak 2018-ban. Máté Márton a dunaújvárosi viszonyokat ismerve, óvatosabban fogalmaz.
Máté Márton kismértékű fejlődést vár az újautó-értékesítések terén a 2018-as esztendőben Fotó: Zsedrovits Enikő
Előrejelzések szerint 125 ezer új gépkocsit helyeznek majd forgalomba Magyarországon ebben az évben. S ha már az adatoknál tartunk: 2017-ben 116 ezer új gépjárművet értékesítettek hazánkban. Milyen tapasztalatokkal zárták a tavalyi évet és vágnak neki az újnak, erről kérdeztük Máté Mártont, az egyik nagy múltú dunaújvárosi autókereskedés ügyvezetőjét:
– Kicsit pörgessük vissza az idő kerekét. A 2000-es évek elején kétszázezres nagyságrendben értékesítettek új autót Magyarországon. Ez finoman szólva sem volt a piachoz igazodó mérték, de mivel könnyedén juthattak hitelhez a vásárlók, sok esetben igény feletti kategóriában gondolkoztak. A válság után nem kevesebb, mint egyharmadára esett vissza az értékesítési forgalom. Nehéz évek voltak…
A bevezetőnkben említett növekedésről is megkérdeztük a szakembert, aki így válaszolt: – Valóban megfigyelhető kismértékű fejlődés. Reálisan gondolkozva az országra vetítve 160–175 ezer eladást tartanék ideális állapotnak. Tehát, van még hova előrelépnünk. A Magyarországon közlekedő autók átlagéletkora tizennégy év. Ebből könnyen kikövetkeztethetjük, hogy a futómű, a fékek, a gumik állapota elavult, és messze nem azt az állapotot képviselik, ami biztosítaná a benne utazók védelmét.
Máté Mártontól azt is megtudtuk, hogy a biztonsági felszereltség mellett a környezetvédelmi szempontokat is hajlamosak a vásárlók hátrasorolni. Gyakran az árérzékenység áldozatául esnek olyan védelmet adó felszereltségek, mint a légzsák, az energiafelhasználást pedig egyáltalán nem veszik figyelembe az autóvásárlók.
– Sajnos, hiába a komoly anyagi támogatása a hibrid, és az elektromos gépkocsik vásárlásának, egyszerűen a tudatformálás folyamata nem ment még végbe.
A fejekben kellene először helyére tenni, hogy amíg a gázolaj és a benzin esetében csupán töredékét használjuk fel az üzemanyag energiájának, addig az elektromos gépkocsik esetén majdnem százszázalékos az energiafelhasználás.
Bízom benne, hogy idővel a környezettudatosság meghatározó szempontja lesz az autóvásárlásnak.