Dunaújváros

2012.12.11. 19:09

Újuló kikötőink

Dunaújváros - Társadalmi fórumot rendeztek a DAHAR-programról, a dunai kikötők fejlesztéséről a kamarában.

Pekarek János

Nyolc ország vesz részt abban az uniós programnak, amelynek célja a Duna melletti folyami kikötők megújítása, és ezzel összetett gazdasági fejlődés beindítása a földrész egyik legjobb adottságú, de nagyon eltérő fejlettségű térségében. Hiszen a Duna Németországot például Romániával és Bulgáriával is összeköti... Dunaújváros is részese a programnak. Az itteni kikötő korszerűsítése, esetleg egy teljesen új létesítmény építése is napirenden van. A becslések szerint 25-75 milliárd forint értékű befektetés érkezhet a térségbe.






A dunai kikötők fejlesztésére alakult a DAHAR-projekt a délkelet-európai térséget vizsgálja. Jövő év végéig kell benyújtani a részletes terveket Brüsszelnek, az építkezések 2014-2020 között kezdődnek (Fotó: Lázár Zsolt) 


Délkelet-európai dunai kikötők fejlesztéséről szól a DAHAR-program, aminek előkészítése januártól fórumok sorozatával folytatódik. Térségünkbe 25-75 milliárd forint érkezhet. 

A DAHAR betűszó: a Danube (Duna) és a harbour (kikötő) szavakból alkotott rövidítés. Ami az Európai Unió egyik, számunkra különösen fontos programját jelenti. Hiszen a (Brüsszelből nézve) délkelet-európai térség dunai kikötőinek fejlesztéséről szól. 
Igaz ugyan, hogy "csak" a következő uniós költségvetési időszakban kezdődik majd el a kivitelezés, mégpedig 2014 és 2020 között valamikor - de hát erre fel is kell készülni, a terveket összeállítani, különben nem kapunk rá pénzt. 

A határidő pedig ehhez képest igen szűk: 2013 végére be kell mutatni a konkrét terveket Brüsszelben.

Az alapos tervezéshez pedig a vállalkozói és civil szférából is minél több gondolkodó, közreműködő embert be kell vonni. Ezért is szerveztek szerdán délután a Dunaújvárosi Kereskedelmi és Iparkamarában fórumot a programról, mondta megnyitó beszédében a kamara főtitkára, Markovics György. 



A DAHAR-fórum résztvevői szerdán.




 

Rédli László projektvezető 





Markovics György kamarai főtitkár

A DAHAR-projektet térségi  menedzsere, Rédli László mutatta be. Mint mondta, a hároméves előkészítő szakasz felénél tartanak és térségünk, ami a Közép-Duna mentét foglalja magában, nagyjából a fővárostól a déli határig, jókor, jó helyen és jó széllel tart a megvalósulás felé. Egy négy héttel ezelőtti regensburgi tanácskozáson például Angela Merkel német kancellár is fontos témának nevezte a DAHAR-t. 

Másfél év alatt a programban részt vevő mind a nyolc ország (Németország, Ausztria, Szlovákia, Magyarország, Horvátország, Szerbia, Románia, Bulgária) szóba jöhető kikötőit felmérték, mondta el a projekt szakmai vezetője, Győri Máté. A helyi ipari kikötő a rendezett és kihasznált létesítmények közé tartozik. 

Van azonban egy nagy hibája, jegyezte meg előadásában Szabó Imre városi főépítész. Jelenlegi helyén alig bővíthető. Ezért már korábban felmerült, hogy a Pentele-hídtól 650 méterre északra, a Salbert-szigeten, a vasmű volt, amúgy is rekultiválásra szoruló zagytározója mellett építsenek egy új kikötőt. A döntést az előkészítő fázis végén kell meghozni. 

Dr. Veres Lajos, a Dunaújvárosi Főiskola tanára hangsúlyozta, hogy a DAHAR-program ipari, mezőgazdasági, közlekedési, környezetvédelmi és  turisztikai szempontból is óriásit lendítene a térségen, ami fenntartható logisztikai-energetikai zónává válhat. 



Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!