Dunaújváros

2014.04.28. 19:20

Az alacsony vízállás ellenére sem szünetel a munka a kikötőben

Dunaújváros - Alacsony a Duna vize. Ami az áradást illeti, ez jó hír. Ami a hajózásra vonatkozik: ez rossz hír.

Pekarek János

Mi tagadás: meglehetősen alacsony a Duna vízállása mostanában a városban és környékén.

Azt ugyan tudjuk, hogy ez nem mindig marad változatlanul: tavaly például kifejezetten alacsony kora tavaszi vízállásra következett rekord magasságú kora nyári árvíz.

Június 10-én a városnál 755 centiméteres tetőzéssel: éppen, hogy el nem árasztotta az alsó Duna-parti utat is.

Az előrejelzések szerint ilyesmire a közeljövőben nem kell számítanunk. A Duna vízállása alacsony, s úgy tűnik, hogy nagyon nagy változásra (özönvízre) lenne szükség egy áradáshoz mostanában mifelénk.

Ami az egyik ügyben jó az a másikban rossz.

Az áradásmentes alacsony vízállás a dunai hajóközlekedésben okoz gondokat a Dunában kialakult gázlók miatt.

A dunaújvárosi öböl alacsony vízállása elsősorban a vasmű ipari kikötőjét érinti. A kikötői munka folyamatosságáról, az alacsony vízállás következményeiről megkérdeztük dr. Mezőközy Andrást, az ISD Dunaferr Zrt. szóvivőjét, akitől megtudtuk, hogy a kikötői alacsony vízszint elsősorban a kokszolónak szánt szénbeszállításokat érinti. Ennek ellenére a Duna mostani alacsony vízállása nem okoz problémát a vasmű működtetése szempontjából.

Arról van szó ugyanis, hogy a kikötőbe érkező uszályokat kevésbé lehet megrakni, mint bővíz idején: esetenként akár csak félig rakhatják a teherhajókat. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy minden uszály kevesebb rakománnyal érkezik, mint amennyivel magas vízállás idején rakhatnák meg. Vagyis: több uszályt kell fogadni a megfelelő mennyiségű alapanyag érkeztetéséhez.

Az alacsony vízállás ellenére sem szünetel a munka a dunaújvárosi ipari kikötőben. (Fotó: Ónodi Zoltán)

Ugyanez érvényes a szóvivő szerint a kész-árukiszállításnál is: az alacsony vízállás miatt szintén több uszályt kell igénybe venni a szállításhoz. Ez ugyan többletmunkát okoz a kikötőben dolgozóknak azonban a működés szempontjából nem jelent fennakadást a cég folyamatos munkája szempontjából.

Ami a Duna helyi vízállását illeti: április 28-án reggel a hydroinfo adatai szerint a vízmérce 47 centimétert mutatott Dunaújvárosnál. Estére ez az előrejelzés szerint 48 centiméterre nőtt (plusz-mínusz két centiméteres hibahatárral. Április 29-én, kedden reggelre 48 centiméteres vízállás volt várható, plusz-mínusz öt centis hibával, estére ugyanennyi, hat centis hibázási lehetőséggel: vagyis: alig változik. Május elsején estére hatvanegy centiméteres vízállás lehetséges, tizennégy centis hibahatárral.

A pillanatnyi előrejelzések szerint május negyedikén reggel is maximum hatvanhat centiméter lehet a legnagyobb vízállás.

Úgy tűnik, hogy a közeljövőben nem kell számítanunk a tavalyihoz hasonló magas vízre. Bármennyire szeretnénk könnyíteni a hajózáson...

Bár az is igaz, hogy az ilyesmiben soha nem mehet biztosra az ember.

A közhiedelem szerint a Dunának csak a magyarországi szakasza nem járható az Európai Unióban elfogadott, mélymerülésű uszályokkal, teherszállító bárkákkal.

Ez nem így van. A német, osztrák szakaszon is vannak nehezen hajózható folyamszakaszok.

Az igazi probléma az, amikor egy uszályt teherhordó képességének feléig, harmadáig lehet csak megrakni. Ez komoly veszteség a szállítónak.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!