2012.07.31. 06:07
Balesetek, amelyek megelőzhetők lennének: több figyelem kell a biciklistől is
Székesfehérvár - Megdöbbentő mértékben nőtt a kerékpáros balesetek száma, s nem ritkán a zebrán ütik el őket az autósok. Ki a hibás, ha átszáguld a biciklis a gyalogosátkelőn, anélkül, hogy leszállna a drótszamárról?
- Szinte naponta látom, ahogy lassítás, körültekintés nélkül átszáguld egy biciklis a zebrán. A minap is majdnem elütöttem valakit emiatt, pedig előtte lassítottam, hiszen átengedtem a gyalogosokat - meséli olvasónk, aki úgy véli, a bicikliseknek is ismerniük kell a KRESZ szabályokat, nemcsak neki, az autósnak. Nem csak akkor, ha gyalogosátkelőn való áthaladásról van szó, hanem amikor a kerékpárutat használja valaki, vagy naplemente után kerekezik az autósok között.
Szinte naponta, de hetente biztosan hallunk egy-egy kerékpáros balesetről, amelyben valaki súlyosan megsérült. Hajlamosak vagyunk az autósokra hárítani minden felelősséget, ha baleset történik, de nem árt tudni: a statisztikák szerint az autósok után leggyakrabban a kerékpárosok a hibásak. Csak júniusban tíz alkalommal volt ez így Fejér megyében, amikor valaki meg is sérült - áll a rendőrség statisztikájában, míg január és június között összesen 34 ilyen eset volt. Ez önmagában talán nem sokat mond, de ha hozzátesszük, hogy a tavalyi évhez képest idén 79 százalékkal emelkedett az ilyen jellegű balesetek száma a megyében, akkor már van min megdöbbenni... Vajon mi lehet ennek az oka? Vagy nem ismerjük a szabályokat vagy ismerjük, de nem tartjuk be őket.
Olvasónk feltette a kérdést: kinek van elsőbbsége, ha a zebra mellett kerékpárút is átível az úttesten? A kanyarodó autós minden esetben készüljön fel: hiába nézett jobbra is, balra is, egy hirtelen megjelenő biciklis bármikor keresztezheti az útját? Bánfi Zsolt, a Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság közlekedés-rendészeti osztályának kiemelt főelőadója segít:
- Ha nincs kerékpárút, akkor a biciklisnek le kell szállnia a gyalogosátkelő előtt a járművéről és át kell tolnia azt a túloldalra. Ha viszont számára kijelölt út van, akkor bizony az autósnak fel kell készülnie a megjelenő biciklisre, s ehhez nem kell, hogy feltétlenül tábla jelezze számára a bicikliutat. De lámpás kereszteződésnél a gyalogos jelzésen túl biciklis is látható ilyen esetben a lámpában - hangsúlyozza a szakember, aki hozzáteszi: kanyarodásnál egyébként is elsőbbséget kell adni a járdáról lelépőknek. Tehát mindenkinek oda kellene figyelnie, és még így is sok összetevős, hogy egy esetleges zebrás balesetnél a biciklis és az autós milyen mértékben felelős.
Azt tudjuk, hogy a biciklisnek elöl is, hátul is lámpával, macskaszemmel kell kivilágítania magát, ha a látási viszonyok ezt megkövetelik, mégis vidéken gyakran van baleset abból, hogy ezt a szabályt nem tartják be a kerékpárosok, tudtuk meg, ahogy azt is, hogy az ittas biciklizés sem ritka jelenség útjainkon. Pedig már egy pohár fröccs vagy sör is 30 ezer forintos bírságot von maga után - mondta Bánfi Zsolt.
A gyalogosok pedig azt szeretnék tudni, vajon a kerékpáros biciklizhet-e a járdán?
- Ha az úttest alkalmas kerékpározásra, akkor nem - mondja a szabályt a főelőadó. De vajon alkalmas-e az út biciklizésre az óriási forgalomban? - tehetnénk fel a kérdést, ám a KRESZ ebből a szempontból elavultnak tűnik, hiszen az alkalmasság inkább csak fizikai jellemzőkön múlik, sem mint a mai modern kor zsúfolt közlekedési viszonyain. De ha valaki mégis járdán kerekezik, tegye ezt úgy, ahogy a szabályok engednék: óvatosan, a gyalogosok testi épségére tekintettel. A járdán ugyanis ő az erősebb, ahogy az úttesten az autós.