Digitália

2025.06.15. 06:00

Másként kell munkát keresni, mesterséges intelligencia válogat

Az elmúlt években alapvetően változtak meg az emberek információkeresési szokásai: egyre többen fordulnak mesterséges intelligencián alapuló eszközökhöz, ahol már összetett, a mindennapi beszélt nyelven megfogalmazott kérdéseket tesznek fel.

Másként kell munkát keresni, mesterséges intelligencia válogat

Forrás: Shutterstock

A keresésre tehát egyre inkább párbeszédként tekintünk, ami gyökeresen átalakítja az online jelenlét szabályait, nem utolsósorban a munkaerőpiacon.

Hogyan igazodjunk az AI/MI-alapú keresésekhez?

Az internet valós idejű böngészésére is képes AI-vezérelt keresőmotorok – mint például a ChatGPT Search, a Google Gemini, a Microsoft Copilot vagy a Perplexity – térnyerésével új megközelítés alakult ki, amelyre való átállás a munkaerőpiacon is elkerülhetetlen.

A generatív keresők nem kulcsszavakra, hanem kontextusra építenek, ezért a hirdetéseknek is részletesebbnek kell lenniük: a pozíció nevén és az alapkövetelményeken túl fontos a munkakörnyezet, a csapatméret, a vállalati kultúra, a munkavégzés helye és módja. A mesterséges intelligencia ezek alapján tud érdemi ajánlásokat generálni. Fontos, hogy a cégről szóló online információk (weboldal, közösségi média, hirdetés az állásportálon) egységesek legyenek. Az AI rendszerek ezeket vetik össze, a konzisztens megjelenés így növeli a bizalmat és a találati arányt is.

Az AI-alapú keresők működése miatt még fontosabbá vált, hogy a munkaadók világos és részletes képet mutassanak magukról az interneten. A vállalati bemutatkozó weboldalak, vagy az ott elérhető tudásbázisok, amelyek például gyakori kérdéseket, szakmai cikkeket, útmutatókat tartalmaznak, kulcsszerepet játszanak abban, hogy a mesterséges intelligenciát használó rendszerek pontosan be tudják azonosítani, mivel foglalkozik egy szervezet, milyen értékek mentén.

Miként javíthatja az AI az álláshirdetéseinket?

Az AI jelentősen megkönnyíti a toborzást több tekintetben is, a keresés optimalizálásán túl például a hirdetési tartalom generálása, ellenőrzése is sokkal egyszerűbbé válik a nagy nyelvi modellek alkalmazásával. Ahhoz, hogy a toborzást támogató számtalan AI megoldás közül ki lehessen választani a cégek számára leginkább megfelelőt, elengedhetetlen a folyamatos tesztelés, illetve a felhasználási cél pontos megfogalmazása. 

A hazai piacvezető állásportálon bevezetett egyik új eszköz éppen ebben segít.

Azt látjuk, hogy nagyon sok kisebb vagy közepes méretű cég nincs annak a rutinnak a birtokában, miként célszerű egy hirdetést megfogalmazni, hiszen évente egyszer, vagy még ritkábban toboroznak. Amikor ők a mi e-commerce csatornánkon keresztül hirdetéseket adnak fel, gyakran elakadnak és sokszor kevésbé hatékony szövegű hirdetéseket fogalmaznak meg, mint a gyakorlottabb toborzók. Az ő támogatásukra hoztuk létre az AI alapú hirdetési tartalom generátorunkat, mely alkalmazásával a toborzónak nincs más dolga, mint megosztani velünk az adott hirdetés alapinformációit (pozíciónév, lokáció, tapasztalati elvárások) és az AI gyorsan, jó minőségben, könnyen érthető megfogalmazásban elkészíti a hirdetési szöveget, amivel a vállalat már publikálni is tudja azt az oldalunkon

– számolt be Tüzes Imre, Profession.hu-tól.

„A tartalomelőállítás támogatásához, valamint a szövegek ellenőrzéséhez további AI eszközök is a rendelkezésünkre állnak. Mindeddig emberek ellenőrizték a hirdetési tartalmak minőségét, ami idő-és erőforrásigényes munkafolyamat volt. Most viszont már működik egy nagy nyelvi modell (LLM) alapú moderációs eszközünk, ami több tucat szabály alapján 90% feletti pontossággal azonosítja a hibákat, jó észrevételeket tesz és folyamatosan tanul, ezzel egyrészről biztosítja a hirdetések minőségének folyamatos javulását, másrészről pedig lehetővé teszi, hogy a korábban a területen dolgozó kollégák szakmai feladatai új dimenzióba kerülhessenek.” – tette hozzá a szakértő.

Mit hoz a jövő?

A generatív keresők és az egyéb toborzást támogató mesterségesintelligencia-megoldások megváltoztatták ugyan a digitális tér szabályait, de nem eltörlik, hanem továbbfejlesztik azokat. „Azok a vállalatok, amelyek már most hangsúlyt helyeznek erre a területre, hosszú távon versenyelőnyhöz jutnak.”

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!