2024.11.28. 06:00
Mi lett az év szava 2024-ben? A romlás
A kifejezést nehéz magyarra fordítani, de ami a tartalmát illeti, azt a széles körben elterjedt érzetet jelenti, hogy a szolgáltatások egyre romlanak.
Forrás: Shutterstock
Fotó: Romolo Tavani
Hivatalosan az év szavának választotta a Macquarie Dictionary, valamint a People’s Choice és a Committee’s Choice, már csak az Oxford Dictionary döntését várják.
Az év szava természetesen angol, egy nálunk kevéssé ismert, nehezen lefordítható, kissé durva kifejezés, melynek tartalmát azonban nagyon jól ismerjük: enshittification, ejtsd: en-shit-uh-fi-key-shuhn.
Jelentését nagyjából úgy lehet leírni, hogy „a szolgáltatás vagy termék fokozatos romlása, különösen az online platformokon a nyújtott szolgáltatás minőségének csökkenése.”
Lényege, hogy nincs kijárat, azok a rendszerek, amelyekre támaszkodunk, kezdenek összeomlani. Az alkalmazások és a digitális platformok egyre csapnivalóbbak, azok a szolgáltatások, amelyek hasznosnak indultak, fokozatosan romlanak.
Az enshittification kifejezést 2022-ben tette ismertté Cory Doctorow, mikor az Amazonról írt esszéjében megalkotta. Azt fejtegette, hogy rémálom lett az oldalon vásárolni.
Bárki, aki az internetet böngészi, tapasztalhatja, egyre nehezebb megtalálni, amire tényleg szüksége van, írja Doctorow. A közösségimédia-platformok – a Facebooktól az Instagramon át az X-ig és még sorolhatnánk – a barátok, ismerősök bejegyzéseivel szemben előnyben részesítik az algoritmusok által vezérelt, senki által nem igényelt tartalmakat. A Google listája tele van ügyesen előrekerült, tartalommentes webhelyekkel. A keresők szponzorált hirdetésekkel indulnak, és megnehezítik a releváns találatok fellelését. Sokatmondó tünet, hogy a streamingcsatornák azért kérnek pluszpénzt, hogy végre ne lássuk a hirdetéseiket. A Zoom az online konferenciaszolgáltatás helyett azért nyomul, hogy próbáljuk ki az új mesterséges intelligencia funkcióit, a Microsoft folyamatosan próbál minket rávenni a OneDrive, az Office 360 s egy csomó más olyan program telepítésére, amit köszönjük, nem kérünk – írta.
Az ausztrál Macquarie Dictionary’s az „enshittification” kifejezést a következőképpen írja le: „Egy szolgáltatás vagy termék minőségének fokozatos hanyatlása, különösen az online platformokon, a profitmaximalizálásra összpontosítva.”
A kifejezést megalkotó szerző, Doctorow szerint a jelenség háromlépcsős folyamatban zajlik le.
Az online platformok kezdetben, az első, bevezető szakaszban nagyon jól bánnak a felhasználóikkal, de később, a céges üzleti ügyfeleik érdekében alaposan kihasználják őket, végül pedig elárulják még az üzlettársaikat is, hogy ők, az online szolgáltatók tehessék magukévá minél nagyobb hányadban az adott piacon elérhető hasznot.
Doctorow egy negyedik szakaszt is jövendölt a jelenséghez, amelyben majd maga a platform megsemmisül. Szerinte mindenkinek tennivalója van azért, hogy véget vethessünk az enshittification, a romlás folyamatának azzal, hogy felhagyunk a mind gyengébb termékek fogyasztásával.
„Ez a kifejezés pontosan azt ragadja meg, ami jelenleg a világban és életünk sok területén történik” – fogalmazott a 2024-es év szavát jelölő bizottság.
Digitália
- A hétköznapi élet lenyűgöző pillanatai a legjobb idei mobilfotókon
- Még a mosdóba is velünk jönnek a videójátékok
- Mennyit kell változtatnia az arcán annak, aki el akarja kerülni az arcfelismerést?
- Az életünkben részt vevő emberek megosztják velünk a bélmikrobáikat
- Amerika megint halasztja a holdra szállást, kínaiak lihegnek a nyakában