2017.08.03. 19:31
A DH egypercese: Politikai gazdaságtan
Olvasom, hogy a legnagyobb német autógyárak ellen uniós vizsgálat is folyik, mert már az 1990-es évek óta egyeztettek egymással titokban technológiai és beszállítói ügyekről és a gyártási költségekről.
Ne szépítsük: ez minimum kartelezés. Aztán azt is olvasom: ezek az autógyártók beleegyeztek abba, hogy 5,3 millió dízelüzemű kocsin, köztük 2,5 millió Volkswagenen végeznek szoftverfrissítést, hogy ezek a járművek is megfeleljenek majd az Európai Unió előírásainak, vagyis a mérgező nitrogén-oxid-kibocsátásuk 25-30 százalékkal az előírt szintre süllyedjen, miután ezt eddig hamisan állították magukról.
Ez gyakorlatilag a 2009 óta Németországban gyártott összes dízelautót érinti. Ez a „frissítés" mintegy 750 millió eurós költséggel jár.
A hardvercsere ugyanis sokkal többe, közel 5 milliárdba kerülne, így a gyártók emellett abba is beleegyeztek, hogy anyagilag hozzájárulnak egy „fenntartható mobilitás" alaphoz, amelynek segítségével finanszírozzák majd a nagyvárosokat sújtó légszennyezés visszaszorítását.
Ez utóbbihoz csak annyit: a cégek minden bizonnyal a társadalmi szerepvállalásuk részeként tekintenek majd erre a költséghatékony „megoldásra". Itt ér össze az elmélet a gyakorlattal, hiszen ez nem más, mint egyszerű „politikai gazdaságtan".