Mesélnek a roncsok

A napokban egy orosz kutatócsoport járt hazánkban, magyar szakemberekkel közösen keresték a II. világháborúban eltűnt orosz pilóták maradványait. A Seregélyesnél lezuhant vadászgép pilótáját nem találták meg.

Miskei Anita

- A II. világháború után az orosz csapatok összegyűjtötték a repülőgéproncsokat, valamint a sebesült és elesett katonákat. 1947-48-ban ez a kutatás lezárult, s a közelmúltig nem jártak Magyarországon orosz kutatók a háborúban odaveszett katonák maradványainak felkutatásáért - mesélte Magó Károly roncskutató, akiknek a repülők iránti szenvedélye még gyermekkorában makettezéssel kezdődött. Azóta is a repülőgépek, s azok felkutatása a legfőbb feladata. - Horváth Péter seregélyesi kutató találta meg nemrégiben egy repülőgép páncéldarabját, miután azt egy eke kiszántotta a földből a falu határában. Kiderült, a lemez egy IL-2-es darabja.

- A II. világháború után az orosz csapatok összegyűjtötték a repülőgéproncsokat, valamint a sebesült és elesett katonákat. 1947-48-ban ez a kutatás lezárult, s a közelmúltig nem jártak Magyarországon orosz kutatók a háborúban odaveszett katonák maradványainak felkutatásáért - mesélte Magó Károly roncskutató, akiknek a repülők iránti szenvedélye még gyermekkorában makettezéssel kezdődött. Azóta is a repülőgépek, s azok felkutatása a legfőbb feladata. - Horváth Péter seregélyesi kutató találta meg nemrégiben egy repülőgép páncéldarabját, miután azt egy eke kiszántotta a földből a falu határában. Kiderült, a lemez egy IL-2-es darabja.

Tudjuk, hogy a börgöndi vasútállomásnál zuhant le German Petrovics Odnecov hadnagy ilyen típusú gépe, miután találatot kapott. A Szovjetunió legmagasabb kitüntetésével jutalmazott hadnagy 1945. március 8-án tűnt el itt, Börgönd környékén. A Magyar Roncskutató Egyesület nevében meghívtam az oroszországi Trizna kutatócsoportot, tagjai annak reményében érkeztek, hogy a 45-ben nyoma veszett hadnagy maradványaira bukkanunk. Az expedícióra érkező orosz csapatot Alekszej Kravcsenko szakmai vezető irányította.

Szeptember 6-án érkeztünk Seregélyesre - mesélte Magó Károly, aki több mint tíz éve kutatja a repülőgéproncsokat. Elmondta, tíz nap állt rendelkezésükre, ami kevés a teljes feltáráshoz, szerencse kell hozzá. Előtte augusztus 8-án Kömlődön bukkantak tarlóhántás közben géproncsra, s az azon teljesítő fedélzeti fegyverre, lőszerekre. A darabok kis mélységben feküdtek, alig 120 centiméternyi föld takarta. Ott a területet mentesíteni is kellett. - Ezután Seregélyesen folytatódott a kutatás. A börgöndi vasútállomástól délkeletre, egy, két kilométer sugarú körben kezdtük meg a munkát, s bíztunk szerencsénkben. Tulajdonképpen így is lett, mert bár Odnecov hadnagy maradványait nem találtuk meg, de előkerült egy fél négyzetméteres páncéllemez.

Az a helyszín, ahol megtaláltuk, feltehetően nem a gép lezuhanásának eredeti helye, úgy tűnik, egy lőállásban másodlagos szolgálatot teljesített védőpajzsként . Vagyis a lezuhant gép darabjai máshol lehetnek, az idő szűke miatt az orosz kutatóknak a további keresésre nem volt lehetőségük. A hadnagy kutatása tovább folyik, remélhetőleg sikerrel járunk - mondta. Ezután a Trizna kutatócsoport és a Magyar Roncskutató Egyesület Dudarra indult, ahol szintén repülőgéproncs került elő. Itt nagyobb szerencsével jártak, egy előkerült lemezdarabon rajta volt a repülőgép gyári száma. Ez alapján be lehetett azt azonosítani, így derült ki, hogy az Kartasov alhadnagy 1945. március 22-én eltűnt gépe, aki szintén IL-2-es pilóta volt. A bevetésen lezuhant gép motorja szép állapotban volt, azonban a pilótafülke leszakadhatott a gépről, a pilóta maradványait nem találták meg. Azt valószínűleg helyiek temették el.

- Amikor ásatásokat folytatunk, s egy roncsra bukkanunk, akkor azt érzem, hogy évtizedeket megyünk vissza az időben. Leásunk a motorhoz, s mintha 1945-ben lennénk. Hihetetlen élmény, mint ahogyan az is, amikor egy eltűnt pilótát visszaadunk a családjának - tette végül hozzá Magó Károly. Aki azt is elárulta, hogy ha megtalálják egy pilóta maradványait, a családjától DNS mintát vesznek, hogy beazonosítsák. De a roncskutató kidolgozott már egy másfajta azonosítási rendszert is.

- Amikor ásatásokat folytatunk, s egy roncsra bukkanunk, akkor azt érzem, hogy évtizedeket megyünk vissza az időben. Leásunk a motorhoz, s mintha 1945-ben lennénk. Hihetetlen élmény, mint ahogyan az is, amikor egy eltűnt pilótát visszaadunk a családjának - tette végül hozzá Magó Károly. Aki azt is elárulta, hogy ha megtalálják egy pilóta maradványait, a családjától DNS mintát vesznek, hogy beazonosítsák. De a roncskutató kidolgozott már egy másfajta azonosítási rendszert is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!