Közszolgálat kontra bulvár: kérdezz-felelek Hadas Kriszta médiamunkással

Dunaújváros - A közszolgálati vonalon kezdte, onnan igazolt át a kereskedelmi médiaiparba. Hadas Kriszta irányít, főszerkeszt, plusz tanít a helyi főiskolán - nem mellékállásban.

Szabó Szabolcs

- Mennyire vannak képben a hallgatói?

- Nem nagyon. Ám ezzel nincs is semmi probléma, azért ülnek be a padba, hogy tanuljanak. Itt kapnak némi műfajismereti eligazítást, belekóstolhatnak a tévézés alapjaiba, riportokat is készítenek majd, és a stúdiómunkákba is belekóstolnak. Megtudhatják, egy adott műsorsávban milyen műsorokra van igény. Remélem, tanulságosak az előadások.

- Valóban kell ennyi kommunikációs szakember?

- Egyrészt ezt nem az én dolgom megítélni. Valószínűleg nem. Másrészt pedig a diploma csak egy papír. Minden hallgató saját felelőssége azt tartalommal megtölteni. Igen, el lehet végezni ezt vagy bármelyik más főiskolát, de elhelyezkedni már bajosabb lesz.

- Arra azért kíváncsiak lennénk, hogy az egyik legismertebb kereskedelmi kanális miért éppen a DF-et választotta partneréül?

- Mert ez egy dinamikusan fejlődő intézmény, ahol valóban szeretnének valami nagyot csinálni - és ehhez megvannak a szükséges infrastrukturális feltételek. Itt lehet gyakorlatorientált képzést folytatni hosszú távon. Nem vagyunk balatoni lángossütők, akik hirtelen learatják a hasznot, és már lépnek is tovább. A TV2 és a DF együttműködése még csak most van igazán kialakulóban.

- Váltsunk egy kicsit. Pályafutását a közszolgálati rádióban kezdte, onnan igazolt át az áldott/átkozott kereskedelmi alapú médiacsinálásba. Megérte?

- AZ MTV-ben is dolgoztam évekig. Egyébként pedig nem beszélgetnénk itt erről, ha nem így lenne. Közszolgálati vonalon talán könnyebb belekényelmesedni. Ellenben a kereskedelmi médiában van egy elképesztő folyamatos nyomás, aminek meg kell felelni. Egyelőre még bírom.

- Milyen színvonalúnak ítéli a mai magyar kereskedelmi tévézést?

- Ennek a kérdésnek így semmi értelme. Van egy piaci alapú műsorkészítés, ahol profitot kell termelni. Nem mondom, vannak vadhajtásai és rossz oldalai. De akinek nem tetszik éppen az aktuális műsor, az fogja a távirányítót, és szépen elkapcsol.

- Az emberek azt nézik, amit adnak nekik.

- Jaj, hagyjuk már ezt az értelmiségi sopánkodást! Értsük meg végre, a kereskedelmi tévék nem népnevelésre szerződtek. Szórakoztatnak és informálnak. Adhatok én napi tíz órában is operát, de a kutya sem fogja nézni. Csak egy példa: nem véletlenül mennek a délutáni műsorsávban a kibeszélős műsorok, akkor és ott erre van igény. Meg lehet nézni, hogy ezekkel a műsorokkal egyidőben hányan nézik a közszolgálati csatornákat, és máris megvan a válasz. Pedig a nézők többsége legalább húszféle csatorna közül választhat. A tévénézők erre kíváncsiak. Tetszik, nem tetszik: ez van! Másrészt pedig igenis megvan a helye a tényfeltáró műsoroknak: lásd például a Szempontot, a Célpontot, vagy a Naplót.

- Akkor első számú szempont kizárólag csak a profit?

- Most elkezdhetnénk játszani azt a játékot, hogy mi volt előbb, a hülye néző, vagy a hülye tévéműsor. De ennek sincs értelme. A képzés során itt a DF-en sem fíloszokat nevelünk, hanem a piacon, a piacból élő szakembereket. Akik profi módon tudnak riportot készíteni, vágni. És az a hallgató, aki végig odarakja magát, az meg is fog majd élni az itt felszedett tudásból.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!