Dunaújvárosi az Air France-katasztrófa egyik áldozata (Frissítve: 15:58)

Dunaújváros - A Rio de Janeiróból Párizsba indult Air France járat egyik magyar áldozata több forrásból megerősített hírek szerint dunaújvárosi származású, értesült a dh. Hírek, elméletek, ismerősök hozzászólása a témában.

Dunaújvárosi Hírlap

    Rio de Janeiro, 2009. június 2., kedd (MTI/AFP/Reuters) - Valószínűleg az Atlanti-óceán felett eltűnt francia utasszállító repülőgép roncsdarabjait fedezték fel a brazil partoktól 650 kilométerre északkeletre - jelentették kedden brazil források.

Mint arról korrábban hírt adtunk, több forrásból származó információink szerint dunaújvárosi származású az a férfi, aki a lezuhant Air France járat egyik magyar utasa volt. A férfi egyik volt évfolyamtársa, lapunk munkatársa több közös ismerősüktől is arról értesült, a szerencsétlenül járt utas utazása előtt az iwiwen üzent nekik, hogy indul...

Az iwiwen a férfi utoljára május 31. 03:02-kor jelentkezett be...

A 44 éves férfi a közösségi oldalán magáról ennyit ír, idézve József Attilától: " élek, s ebbe más is belehalt már" .

Szerda, 09:13 perc: Air France-katasztrófa: Gallaszról évfolyamtársak, osztálytársak

Tudjuk, hogy honnan jött. Ha csak nagyjából, de tudjuk, hogy mit csinált az esztendők során. Tapintatosan mondva: bonyolult. Azt már sohasem tudjuk meg, hova készült. A Dunaújvárosból elszármazott Gallasz József a brazíliai Rióban felszállt egy repülőre, Európa felé. Hazafelé. Az Atlanti-óceánt már faggathatjuk, mást még nem.


Fotó: archív

Az újvárosi Petőfi általános iskola 1979-ben végzett 8. a osztály tablóján alulról a második sorban, jobbról a harmadik képen néz szembe velünk Gallasz József. Nyilván másként nézte, főleg látta a világot, mint néhány nappal ezelőtt, amikor az egyik közösségi kapcsolatépítő internetes oldalon már Rio de Janeirót jelölte meg lakhelyeként. Adódik a kérdés most attól az újságírótól, aki az egyetemen egy csoportba járt Gallasz Joe-val - mert csak így hívtuk - kinek, mikor, miért és hol az otthona.

Gallasz Joe 1983-ban érettségizett az akkor Münnich Ferencről elnevezett gimnáziumban (ma: Széchenyi). Osztályfőnöke átlagos gyerekként emlékszik rá, akivel nem volt nagyobb probléma, kiemelkedő sikert nem idéz fel vele kapcsolatban. Tudja, hogy elvált szülők gyermeke volt, édesanyja nevelte. A Római (más néven: Castrum) városrészben, a négy- és tízemeletes panelházakkal Dunaújváros legsűrűbben beépített lakótelepén éltek. A tanárnő emlékszik, hogy egy-két évvel az érettségi után Jóska édesanyja baleset áldozata lett: otthon, ablakpucolás közben kiesett az emeletről, és szörnyethalt. Testvérei már nem rémlenek, édesapjáról semmit nem tud a tanárnő.

Körmendi Erzsi kolléganőnk, aki az általános iskolában osztálytársa volt Gallasznak, csendes, de jó közösségi embernek ismerte, aki igen jó szellemi képességekkel bírt. Boda András kollégánk, gimnáziumi évfolyamtárs, úgy tudja, hogy Gallasz tíz évig volt menedzsere a Kispál és a borz együttesnek, mégpedig az együttes első tíz esztendejében. Boda bohém emberként jellemzi. Automatikus üzenet érkezett a Rio és Párizs között eltűnt Air France gépről, amely rövidzárlatot jelentett, miután a gép átrepült egy viharzónán. Az A33 típusú Airbusnak párizsi idő szerint 11 óra 1 perckor kellett volna leszállni a Toissy repülőtéren, de már reggel nyolc órakor nyoma veszett.

Visszalépve egy pillanatnyit az egyetemhez, mert az persze mindenkinek, ha oda belép, egy szép új világ. Akként is éltük meg. Kis kedvencek lettünk hamar, mi tizenketten, magyar-esztétika szakosok. Addigi szokásokat, mértékeket akkurátusan figyelmen kívül hagyó, szabályokat zsigerből átírni akaró társaság. Gallaszban ehhez a szándékhoz mindig bízni lehetett. 

Majd évet halasztott, utánunk esztendőre diplomázott. Amikor a záró passzust az ünnepségen átvettük, a pulpituson ült, mint kari KISZ-titkár. Azt is, akkor is bulinak tekintette.

Beszéljünk megírt sorsokról? A diploma átvétele után együtt, összeölelkezve sírtunk az intézetigazgatóval, szépemlékű Bécsy Tamással. Jankó, Karcsi, Ancsa és Losi bentmaradt az egyetemen, Ági és Kata gimnáziumban tanít. Gyépé pszichológiával foglalkozik, Zsolt ír és tanít, Anita a házelnök sajtófőnöke, Annamari rádiózik, Eszter filmeket rendez. Kiss Sanyát három éve temettük Kaposvárott - ő döntött így.

Az ünnepség után az elnöki emelvényről lejött Joe, közénk állt, mert közénk tartozott. Dolgozott kultúrház-igazgatóként, adott ki, nyomtatott műholdas műsorújságot, menedzselt zenekarokat (nem csak Lovasiékat!), szerkesztett folyóiratot. Első házasságából három fia született, a nagyobbak már nem is kamaszok. Az elmúlt esztendőben egy hetilapban jelent meg vele a riport, amelyben börtönélményeiről számol be. Nem fizette a srácok után a tartásdíjat, hepciás pereskedés lett belőle. Gondolta, inkább leüli, aztán meggondolta. Tegnap a hazai kortárs művészet egyik legnagyobb fellegvára , az a bizonyos A38 hajó internetes portálja külön nekrológban emlékezett meg róla, mint a hazai avantgarde egyik legjelentősebb alakjáról, egyéniségéről .

Minden viszonylagos, miként nagyon nehéz örökérvényű kijelentéseket tenni. Joe hivatalosan azért utazott Brazíliába, hogy barátnője kisfiára vigyázzon. Bár ez sem igaz. Futott önmaga elől - talán ez a kijelentés legalább igaz. Azt sajnos már sohasem tudjuk meg, valójában (párizsi átszállással vagy anélkül) milyen messze is lenne Rio de Janeiro Dunaújvárostól. Kultúrház-igazgató, zenei menedzser, lapkiadó, a hazai avandgárd ismert egyénisége volt.

OLDALTÖRÉS: 2




Szerda, 12:38 perc: Az Air France-katasztrófa nyomában: ezeknek a gépeknak a villámcsapást is bírniuk kellene

Rejtélyes körülmények között veszett nyoma hétfőn hajnalban a Párizs és Rio de Janeiro között közlekedő Airbus 330 típusú repülőgépnek. A zalai szakemberek azt mondják, a modern légi járműveknél a problémák láncolata vezethet katasztrófához.

A gép - 216 utasával, köztük négy magyar állampolgárral, valamint 12 fős személyzetével a fedélzetén - egyszerűen eltűnt a radarokról, s mint azt a kedd esti hírekben megerősítették, az óceánba zuhant. A roncsokat a brazil légierő gépei találták meg az Atlanti-óceánban, azon a részen, ahol csaknem 4800 méter mély a víz.

- Az információk szerint a gépről nem adtak le vészjelzést. Ebből arra lehet következtetni, hogy nagyon hirtelen, rendkívül komoly probléma történt, amire egyszerűen nem lehetett felkészülni - vélekedett Benkő Attila, a sármelléki FlyBalaton repülőtér üzemeltetési igazgatója, aki egyszerűen elképzelhetetlennek tartja, hogy nem megfelelő műszaki állapota miatt zuhant volna le a gép. - A modern gépek esetében nincs szükség napi karbantartásra, hiszen a számítógépes rendszer minden apró hibát kijelez. A szerelők ennek ellenére indulás előtt átvizsgálják a mechanikus részeket, berendezéseket, s több tesztprogramot lefuttatnak. Egy-egy berendezés, funkció biztonságát egyébként kétszeres, háromszoros rendszer szolgálja, minimálisra csökkentve a meghibásodások esélyét. A pilóták az adott hibaüzenetből jól tudják, hogy mit kell tenniük, továbbvihetik-e a gépet, esetleg le kell szállniuk.

- A pilóták segítséget az irányítóktól is kérhetnek - folytatta Benkő Attila. - Természetesen akadnak olyan meghibásodások, melyeknél nem tudnak mit tenni. Ilyen például a rendszer vagy a hajtóművek teljes leállása. Mégis azt mondom, a véletlen események láncolata, több egyidejű meghibásodás esetén következik be katasztrófa.

Valószínűleg így történhetett ez az Airbus 330 esetében is.



Adatok a tragédiáról
Grafika: Urbanics Pál

- Többen villámcsapást valószínűsítenek, de tudni kell: a mai repülőket úgy gyártották, hogy az elektromosságot levezetik . Természetesen, ha több oldalról egyszerre, vagy kényesebb helyen éri a hatás a gépet, akkor bekövetkezhet a baj. Ennek azonban kicsi a valószínűsége. Többszörös villámcsapáskor előfordulhat elektromos zárlat, aminek hatásait nagy magasságban és nagy sebességnél nem lehet kiküszöbölni.

Benkő Attila megjegyezte: a sármelléki repülőtéren nincs szerelőbázis, a személyzet azonban felszállás előtt minden esetben átnézi a gépet. Azt Bajkó Erika, a Közlekedésbiztonsági Szervezet kommunikációs igazgatója mondta el érdeklődésünkre, hogy a gépeket rendkívül szigorú nemzetközi eljárási rendek alapján kell átvizsgálni, útnak engedni.

- A légi közlekedés nem lehet a szerencse dolga. Képletesen azt mondhatnánk: ha a gép működtetéséhez szükséges dokumentumokat csatolni kellene a repülőhöz, egy talicskányival tolnánk oda. S ez nem túlzás - fogalmazott. - Több hiba egyidejű jelentkezése miatt viszont akkor is bekövetkezhet a baj, ha a dokumentumokban rögzített előírásokat maradéktalanul betartják. A tapasztalataink szerint egyébként a legtöbb esetben az emberi tényezőre vezethetők vissza a légi balesetek okai. Vizsgálataink eredményei azt mutatják, hogy számos tragédia nem következett volna be, ha a pilóták szigorúan betartják az előírásokat, a szabályokat.

Magyarországon az 1970-es évek vége óta nem zuhant le utasszállító repülő. Legutóbb, 2006-ban egy katonai gép szenvedett balesetet, a hejcei katasztrófának negyvenkettő áldozata volt. Kisebb repülőgépek esetében több baleset történt az elmúlt évtizedekben. Az előírások, karbantartási kötelezettségek e járművekre is vonatkoznak.

A francia utasszállító gép katasztrófájáról Horváth István, a zalakarosi reptér üzemeltetője elöljáróban megjegyezte: nem akar érzéketlennek tűnni, de az ilyesmi benne van a pakliban, pláne akkor, ha tízezer méteren repül az ember.

- Ilyen magasságban már kiszámíthatatlan légköri viszonyok uralkodnak, ha egy villám vagy valami más miatt meghibásodnak a gép műszerei, akkor az nagy valószínűséggel katasztófával végződik - szögezte le Horváth István. - Az általunk is használt kisrepülőgépek 1000-3000 méter magasságban mozognak, így ha hirtelen vihar jön, akkor is le lehet szállni. Ráadásul ezekkel a gépekkel vitorlázni is lehet, ha tehát véletlenül kifogyna belőlük a benzin, akkor sem zuhannak le, mint egy kő.


A kisrepülőgépek esetében is több szintű biztonsági előírást kell betartani. A gépeknek - 25, 50 és 100 óra repülés után - kötelező karbantartáson kell átesniük, amit kizárólag a Légügyi Igazgatóság által kijelölt szerelők végezhetnek el.

- A felszállás előtt is át kell vizsgálni a repülőt, először az aerodinamikai részeket, mint a féklapokat, a vízszintes vezérsíkot és az oldalkormányt - magyarázta a reptér üzemeltetője. - A legfontosabb azonban az, hogy a Pitot-csőről levegyük a takarósapkát. Tulajdonképpen ez a kis műszer felel a biztonságért, ez méri a gép magasságát, a sebességét és minden, a pilóta számára fontos adatot közöl. Ha elzáródik vagy véletlenül rajta marad a takarósapka, abból komoly gond adódhat, hiszen hamis adatok jelennek meg a műszereken.

Mint azt Horváth István elmondta: a levegőben a körzeti repüléstájékoztató központtal állnak kapcsolatba, amelynek munkatársai nemcsak az időjárás változását, hanem a légtérben lévő gépek mozgását is jelzik.

Miként érintheti a mostani eset a repülőgépes utakat szervező irodákat? A zalaegerszegi Quaestor Utazási Iroda vezetője, Tasi Judit szeint mind gyakoribb, hogy valaki a repülőt választja az utazási cél eléréséhez.

- Ha történik egy autóbaleset, utána az ember ugyanúgy beül az autóba, vagy a tragdédia miatt még nem mondja vissza az autókereskedésben megrendelt autóját. Pedig sokkal több közlekedési baleset van, mint légi baleset. A buszos utakat már szinte csak a körutazások miatt keresik, azt tapasztaljuk, hogy utasaink zöme a kényelmesebb, biztonságosabb és gyorsabb légi közlekedést részesíti előnyben.

A keszthelyi Hatos Tourist vezetője, Hatos Endréné szerint is felesleges aggódni emiatt.

- Nem történt visszamondásunk a repülőgépszerencsétlenség miatt, mivel ilyen tragdéiák nagyon ritkán fordulnak elő, és emiatt nem esnek pánikba az emberek. Nincs is rá okuk, hiszen a repülőgép még mindig a legbiztonságosabb közlekedési eszköz. A mi utazóink 90 százalékban az ilyen fajta utakat választják, nem véletlenül: olcsó, kényelmes és biztonságos.

A kanizsai Sponzor Tours vezetője, Lébár Piroska is egyetért ebben.

- Egyáltalán nem jellemző, hogy visszamondanák az utakat. A válság miatt kétféle utazásra van jelenleg igény: a nagyon olcsóra, busszal vagy egyénileg, illetve a nagyon drágára, ami minden esetben repülős utat jelent. Mi azt tapasztaljuk, hogy egyre növekszik a repülőgéppel utazók száma. (ZH)

● 2007-ben összesen 44 halálos áldozatot követeltek a légi balesetek, míg autóbalesetben ezerszer többen, mintegy 44 ezren haltak meg az országban.

További információk hamarosan!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!