Belföld

2014.03.28. 11:13

''Ma már nem kell Chuck Norrisnak lennünk ahhoz, hogy utazhassunk a 4-es metrón''

Átadták pénteken a 4-es metróvonalat, amely a kelenföldi vasútállomást köti össze a Keleti pályaudvarral.

Az új vonalat Orbán Viktor miniszterelnök és Tarlós István főpolgármester jelenlétében adták át a kelenföldi végállomáson. A kormányfő, a főpolgármester és kíséretük metróval érkezett a kelenföldi állomásra fél tíz előtt néhány perccel, majd Győri Gyula, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke átadta Tarlós Istvánnak a metró vasútbiztonsági tanúsítványát és engedélyét.

Orbán Viktor beszédében kijelentette: mindenekelőtt a 2010-ben létrejött és azóta is fennmaradt összefogásnak és egységnek köszönhető a 4-es metró átadása, amelyre régóta várt Budapest, "lassan több mint negyven éve", hiszen a metróépítés terve egészen az 1970-es évekig nyúlik vissza. 

Azonban mikor 2006-ban megkezdődött az építkezés, "eleinte nem volt benne sok köszönet", mert a költségek egyre magasabbra rúgtak, a megvalósulás esélye pedig egyre távolodott - mondta, hozzátéve: akkoriban a fővárosiak kezdtek megbarátkozni a gondolattal, hogy a 4-es metrót csak unokáik fogják használni vagy még ők sem. A Chuck Norris-viccekre utalva úgy fogalmazott: "ma már nem kell Chuck Norrisnak lennünk ahhoz, hogy utazhassunk a 4-es metrón".

A Móricz Zsigmond körtéri állomás, jobbról egy Alstom szerelvény az átadás előtt álló 4-es metró vonalán 2014. március 25-én. Az új metrószakaszt március 28-án reggel adják át az utazóközönségnek, amely a hétvégén ingyen veheti igénybe. MTI Fotó: Máthé Zoltán


Beszédében felidézte, hogy 2010 előtt, húsz éven át a főváros és az éppen aktuális kormány kutya-macska barátságban élt, "a főváros folyamatosan dackorszakba merevedett".

Budapest akkor lesz újra büszke főváros - mondta -, ha nagy dolgokra vállalkozik, ám ezt csak akkor teheti meg, ha megtalálja az együttműködés módját a mindenkori kormányzattal. A cselekvéshez ugyanakkor erő is kell, az erőhöz pedig egység - folytatta Orbán Viktor, aki ezért azt javasolta a budapestieknek, őrizzék meg a 2010-ben létrehozott egységet.

Az eddigi eredmények között említette a Kossuth tér megújítását, a Budapest Music Centert, a Zeneakadémia és az Erkel Színház felújítását, a hamarosan elkészülő Várkert bazárt, a Fradi-pályát, az Erzsébet téri Gödört, a Ludovikát, valamint a Tüskecsarnokot.

Tarlós István az átadási ünnepségen kijelentette: megvalósult Magyarország utóbbi évtizedeinek egyik legnagyobb beruházása. "Zűrzavaros előkészületeket, majd komoly erőfeszítéseket követően" befejeződött Budapest negyedik metróvonalának építése - fogalmazott a főpolgármester, hozzátéve: pénteken az utasok is birtokba vehetik a létesítményt.

Azt mondta, a fővárosi metróhálózat mostani gyarapodása azt mutatja, hogy Budapest és az ország vezetősége "akar és képes együttműködni".


Tarlós István beszélt arról, hogy a 4-es metrót nem Demszky Gábor volt főpolgármester találta ki, hanem közel húsz évvel korábban már megszületett az ötlet. A korábbi főpolgármester azonban szinte a "megszállottjává vált" a 4-es metrónak; nem tudtuk meg pontosan, hogy miért nem az orosz államadósság terhére állapodtak meg a kivitelezésben - jegyezte meg. Tarlós István szerint "szerencsésebb lett volna", ha Demszky Gábor regnálása idején hangsúlyosabban a műszaki, gazdasági és kevésbé a politikai, kommunikációs kérdésként kezelték volna az ügyet.

A 2010-ben hivatalba lépő városvezetésnek emberpróbáló harcot kellett folytatnia, hogy a félkész állapotban lévő metró korábban kötött szerződéseit korrigálja, életre keltse, megmentse és befejezze a projektet - mondta. 

A főpolgármester emlékeztetett: a 2005-ben és 2006-ban kötött nemzetközi szerződések 2010-ben már nem engedték meg a beruházás folytatásának a mérlegelését. A szerződések újratárgyalásával azonban tízmilliárdokat szereztünk vissza a városnak, és "metrópolitizálás helyett metróépítést" folytattunk - tette hozzá. Az előző főpolgármester és munkatársai a Medgyessy-kormány idején elkezdték, mi viszont az Orbán-kormány idején és annak segítségével befejeztük a "gigaberuházást" - jelentette ki Tarlós István.
Felhívta a figyelmet, hogy a 4-es metró vonalán kezdetben előfordulhatnak "kisebb kényelmetlenségek, zavarok". Ezek egy bonyolult rendszer gyermekbetegségeinek tekintendők világszerte - fűzte hozzá. 

Közölte, a 4-es metró szerelvényei csúcsidőszakban két-három percenként járnak majd.

Az utasok péntek déltől vasárnap üzemzárásig ingyenesen utazhatnak a 4-es metró vonalán.

Az ünnepségen felavatták a metró elindításának talajba gravírozott emléktábláját, majd Orbán Viktor és Tarlós István - később pedig a jelentős számú sajtómunkatárs is - végigutazott a vonalon.

A 7,3 kilométeres, tíz állomást magába foglaló első szakasz építése 2006-ban kezdődött el. A két különálló alagútból álló 4-es metró a budai végállomásáról, a kelenföldi vasútállomásról indulva a Bikás parknál, Újbuda-központnál, a Móricz Zsigmond körtéren, a Szent Gellért téren, a Fővám téren, a Kálvin téren, a Rákóczi téren, majd a II. János Pál pápa téren áll meg, a végállomása a pesti oldalon pedig a Keleti pályaudvar.

Orbán Viktor miniszterelnök beszédet mond a 4-es metró avatásán Budapesten, a metróvonal kelenföldi végállomásán 2014. március 28-án. Mellette Győri Gyula, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke (j2) és Tarlós István főpolgármester. (MTI Fotó: Beliczay László)


A vonalalagutak belső átmérője 5,2 méter, a vasúti nyomtáv 1,435 méter, az állomások mélysége 14,5-31 méter közötti, az állomásszerkezetek hossza 69-257 méter közötti, az állomási peronok hossza 80 méter, az állomások jellege pedig középperonos.
Az eseményen kiosztott ismertetőben azt írták, hogy a vonalra összesen 15 darab, egyenként négy kocsiból álló, egy légterű metrószerelvény érkezett, amelyek automata irányításúak. Az utasforgalmi próbaüzem idején, minimum hat hónapon keresztül a teljes biztonság érdekében még tartózkodik ugyan vonatkísérő személyzet a szerelvényeken, de azt követően a járművekben található vezetőfülkéket elbontják.

A projekt az állam és a főváros közös finanszírozásában, az EU társfinanszírozásával valósult meg. A beruházás összköltsége 452,5 milliárd forint - ebből 180 milliárd forint az uniós forrás -, amely tartalmaz 67,5 milliárd forint maximális kockázati tartalékot a szerződéses vitás kérdések, az esetleges többletkövetelések rendezésére.

 

Orbán: az összefogás eredménye a metró átadása

A 2010-ben létrejött és azóta is fennmaradt összefogásnak és egységnek köszönhető a 4-es metró átadása - jelentette ki Orbán Viktor miniszterelnök pénteken az új metróvonal átadási ünnepségén, a kelenföldi végállomáson. A kormányfő azt mondta: Budapest akkor lesz büszke főváros, ha nagy dolgokra vállalkozik, de ezt csak akkor teheti meg, ha megtalálja az együttműködés módját a mindenkori kormányzattal. A cselekvéshez ugyanakkor erő is kell, az erőhöz pedig egység - folytatta Orbán Viktor, aki ezért azt javasolta a budapestieknek, őrizzék meg a 2010-ben létrehozott egységet.

 

Tarlós: megvalósult Magyarország utóbbi évtizedeinek egyik legnagyobb beruházása

Megvalósult Magyarország utóbbi évtizedeinek egyik legnagyobb beruházása - jelentette ki Tarlós István főpolgármester Budapesten a 4-es metróvonal pénteki átadásán. "Zűrzavaros előkészületeket, majd komoly erőfeszítéseket követően" befejeződött Budapest negyedik metróvonalának építése - fogalmazott Tarlós István, hozzátéve: pénteken az utasok birtokba vehetik a létesítményt. Azt mondta, a fővárosi metróhálózat mostani gyarapodása azt mutatja, hogy Budapest és az ország vezetősége "akar és képes együttműködni". A főpolgármester mindezt azután mondta el, hogy Győri Gyula, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke átadta neki a 4-es metró vasútbiztonsági tanúsítványát és engedélyét.

 

Baloldali ellenzék: az előző városvezetők nélkül nem lenne új metró

"Alternatív metróátadót" tartott a baloldali ellenzék péntek délelőtt a fővárosi Szent Gellért téren, korábbi városvezetők jelenlétében. Hangsúlyozták: a szocialista-liberális városvezetőség nélkül a 4-es metró nem készült volna el. Horváth Csaba korábbi főpolgármester-helyettes, az MSZP fővárosi frakcióvezetője azt mondta: a reggel Orbán Viktor miniszterelnök és Tarlós István főpolgármester részvételével megtartott hivatalos átadás egyoldalú volt. Noha a jelenlegi kormányfő "csak szavakban fúrta" a 4-es metrót - fűzte hozzá.

Azt is mondta, hogy az új metróvonal, bár az alagút és az állomások 2010-re szerkezetkészek voltak, még nem készült el, csak az első, Keleti pályaudvarig tartó szakasz építése fejeződött be. Azt ígérte, ha a baloldal győz a választáson, megkezdik a Bosnyák térig tartó szakasz tervezését. Horváth Csaba kiemelte: a metró elkészülte a szocialista-szabad demokrata kormányoknak köszönhető, az első Orbán-kormány leállította az építést, 2010 után pedig csak azért fejezte be, mert már visszafordíthatatlan volt. Szerinte Orbán Viktornak ezzel együtt annyi köze van a 4-es metróhoz, mint "Puskás Ferencnek Felcsúthoz". "Ha mi nem lennénk, ez a metró nem valósul meg" - mondta több jelen lévő egykori városvezetőre is utalva.

A déltől közlekedő 4-es metró Szent Gellért téri állomásának lejáratánál tartott sajtótájékoztatón a Demokratikus Koalícióhoz tartozó Gy. Németh Erzsébet - korábbi fővárosi MSZP-frakcióvezető - arról beszélt: 80 milliárd forinttal növelte a metróépítés költségét az, hogy az első Orbán-kormány négy évre leállította. A 4-es metró örökre összefonódik Demszky Gábor egykori főpolgármester nevével, aki sokat tett az elkészültéért - jelentette ki.

Molnár Gyula korábbi XI. kerületi polgármester közölte: a Bosnyák térig tartó hosszabbítás mellett fontos, hogy a jövőben az agglomerációt is kiszolgálja az új metróvonal, amelyet terveik szerint a budaörsi virágpiacig folytatnának. Szabadai Viktor, a Magyar Liberális Párt politikusa azt mondta: 2002-ben szinte újra kellett kezdeni a metróépítés előkészületeit, és ha az első Orbán-kormány nem állítja le, a budapestiek már négy éve használhatnák az új metróvonalat.

A sajtótájékoztató végén a négy politikus átvágott egy nemzeti színű szalagot, mint mondták, jelképesen átadva a 4-es metrót a budapestieknek, a Liberálisok aktivistái pedig egy Demszky Gábornak köszönetet mondó molinót tartottak fel.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!