2018.04.22. 11:30
Böttgerék tizenhat éve református lelkészek Dunaújvárosban
A fényképen látható házaspár (hiszen látszik, hogy házasok!) Böttger Antal dunaújvárosi református lelkész és a felesége, Füstös Erzsébet, aki ugyancsak református lelkész. Ketten látják el a református lelkészi szolgálatot a városban és környékén 2002 óta.
Böttger Antal és felesége, Füstös Erzsébet, dunaújvárosi református lelkészek Fotó: Zsedrovits Enikő / Dunaújvárosi Hírlap
Ez azért érdekes, mert a legtöbben úgy tudják, hogy egy református lelkész van a városban, holott kettőhöz van szerencsénk – akik ráadásul kitűnően megértik egymást. És azért is érdekes, mert mindketten úgy lettek lelkészek, hogy a családjukban senki nem választotta még előttük a lelkészi pályát. Ahogyan gyermekeik közül sem lett lelkész egy sem: az öt lány között van egy fizikus, egy vegyész, egy gépészmérnök, egy karmester. A legfiatalabb még középiskolás, de ő sem készül lelkésznek, viszont a feleség öccse ugyancsak lelkész: ő a Veszprém megyei Adorjánházán szolgál.
A házaspár a budapesti Református Theológiai Akadémián ismerkedett meg (ami ma a Károli Gáspár Református Egyetem Hittudományi Kara), ahol évfolyamtársak voltak. Az akadémiára pedig mindketten másként, de egyformán egy-egy bibliai ige hatására kerültek.
Rettenthetetlenül
Erzsébet számára az a mondat volt meghatározó, amit szülőfalujában, a Pest megyei Ócsán hallott az idős papot segítő lelkésztanulóktól: „Nekem sok népem van ebben a városban.” Őt a közösség érzése és a közösség szolgálata vonzotta erre a pályára.
A fővárosban nevelkedett Antal pedig egy nyári, a konfirmáció utáni ifjúsági táborban hallotta a mindent eldöntő igét: „Boldogok, akik sírnak, mert ők megvigasztaltatnak!” Ama bizonyos tábor előtt viszont nem sokan fogadtak volna arra, hogy belőle valaha is lelkész lesz, belőle, a lelkes, a dalszövegeket máig kívülről fújó Edda-rajongóból…
De sem az atyai intés („Előbb végezz el egy tisztességes egyetemet, utána azt csinálsz, amit akarsz!”), sem a büntetőtáborral felérő katonai szolgálat Marcaliban, 1983 és 1985 között, nem tudta visszarettenteni Antalt választott hivatásától, vagy inkább: elhivatottságától. Addig sok választ keresett, mindhiába – azután viszont megtalálta, amit keresett: Jézusnak van válasza a kérdésekre!
Ezt az örömet, a válaszra találás örömét pedig mindenáron meg kellett osztania másokkal is.
A házaspár együtt kezdte lelkészi szolgálatát a Tolna megyei Kölesden, a Sió és a Sárvíz mellett fekvő kis községben, ahova se út, se vasút nem vezetett.
Nem bánták
Ott volt nekik Isten, ott voltak a hívek, ott voltak ők egymásnak, és lassanként megjöttek a gyerekek is.
Hathetes volt a legkisebb lányka, amikor megkapták a dunaújvárosi tisztséget. Gondoltam, hogy örömmel jöttek a szerintem párját ritkítóan szép, viszonylag új templomba. A lelkésznőnek tetszett a templom formája, de férjének igen szokatlan volt.
A református templom történetéhez hozzátartozik, hogy a pentelei református hívek egy hagyományos, tornyos, egyszerű templomot szerettek volna az egyik régi, szűk parasztházban kialakított imahely helyett, ám az 1980-as évek hivatalosságai csak úgy engedélyezték az új templomot, ha az olyan lesz, amilyennek ők szeretnék: elsősorban modern, másodsorban pedig a város ipari jellegére utaló. Az akkori, nagy köztiszteletnek örvendő helybéli lelkésznek, Kassai Sándornak mi más választása lehetett volna: felépült a valóban formabontó, acélszerkezetű, leginkább egy sokszögű mértani testre emlékeztető templom.
Ami párját ritkítja világszerte – ám télen kifűteni avagy nyáron átszellőztetni szinte lehetetlen.
Isten azért ott is jelen van. Különösen akkor érezni ezt, amikor a nagy teret megtöltő hívek együtt énekelnek ott, a kitűnően gitározó lelkész vezetésével és ihletésére. (Ki hitte volna, mire lesz jó az Edda meghatározta zenei érdeklődés!)
Lelki táplálék
Azt ugyan csak az Örökkévaló tudja (ez Erzsébet megfogalmazása), hogy hány református ember él Dunaújvárosban, ahol a 2011-es népszámláláson kettőezer-ötszázan vallották magukat reformátusnak, ám a lelkészek hét-nyolc százról tudnak. Közülük anyagilag 340 ember támogatja egyházát, a templomban viszont rendszeresen 200–250-en járnak.
A hit kisugárzása ezek szerint kevésbé érződik a városban: a lelkész házaspár úgy véli, hogy azért is, mert az itteni egy tradicionális gyülekezet volt. A fiatalok közül sajnos, sokan elmentek, és nehezen találnak vissza. Az öregek elfogyni látszanak: akik a városépítés idején kerültek ide, ma már a nyolcvanas éveiket tapossák.
Abból a kétezer-ötszáz emberből, akik a népszámláláson vallottak hitükről, Erzsébet szerint sok a wellness-keresztény: akik hol ebben, hol abban a templomban, egyházban keresik a lelki táplálékot, mindig ott, ahol kényelmesebben érzik magukat. Azt nézik, hogy hol mit kapnak, akár szendvicset, akár zenét, hol fiatal a pap, és főleg azt, hogy így nem kell elköteleződniük. Antal szerint: ők a nézők. Ki tudja, hányan vannak olyanok, akik a mai világban csak beleszippantanak valamelyik egyház, valamelyik templom levegőjébe, kutatják, hol nem fogják letorkollni őket, ha valami butaságot mondanak a bibliaórán, és inkább társaságot keresnek, mint hitet.
Holott a dolog természetesen nem erről szól.
...ahol szükség van rá
Elsősorban Istenről szól, és azokról, akik a Krisztusban való közös hitben összetartoznak.
Aztán arról, amit Pál apostol úgy fogalmazott: „A reménység nem szégyenít meg.”
Éppen ennél a tételnél van nyitva a tiszteletes úr Bibliája az íróasztalán: igehirdetésre készül…
S tapasztalat, hogy a Könyv mindig ott nyílik meg, ahol szükség van rá.
Böttger Antal azt mondja: egyszer talán eljön az az idő, amikor a tévelygő megtér, elköteleződik, és úgy érzi, hogy adnia kell.
Ez lesz a hit legszebb pillanata.
Reménykedjünk, hogy eljön.